2009. december 8., kedd

Készülő fejezetek a Számológépek Könyvéből

"Texas Instruments számológépekre először talán egy festői és hangulatos, mediterrán észak-olasz kisváros történelmi negyedében, egy apró bolt kirakatában figyeltem fel, a 90-es évek közepén. Ezek voltak az első grafikus számológépek, amiket láttam, és rögtön a hatásuk alá kerültem - bevallom, ez az élmény még az árkádos, boltíves épületek, szűk sikátorok, színpadi díszletnek is beillő szökőkutas, kávéházas, kockaköves terek látványát is elmosta, vagy az is lehet, hogy inkább felerősítette, és a városnézés hangulatát a technika csodáinak bámulatával elegyítve tárolta el emlékezetemben. Számomra e kalkulátorok voltak a világ legcsodálatosabb és legtöbb titkot rejtő szerkezetei, melyek (akkor és ott még olasz lírában mért) drágaságuk és érthetetlen tudományuk miatt is elérhetetlennek tűntek számomra."

"Hewlett-Packard számológépekkel először tizenéves koromban, 1996 vagy 1997 nyarán találkoztam Franciaországban, Dijonban, a Galeries Lafayette áruházban. Forró, napfényes nyár volt, a szellő középkorias zászlókat lengetett a város sétálóutcái felett, és amikor "szabad program" volt (mert többé-kevésbé kötött keretek között, egy ifjúsági csoporttal nyaraltam), többször is visszatértem a különleges HP grafikus számológépekhez a Galeries Lafayette egyik emeletére, ahogy a Vinteuil-szonáta motívumai is vissza-visszatalálnak Charles Swann fülébe. Amikor kissé ügyetlen, de bátor franciaságommal elkértem az eladónőtől a számológépet, a legegyszerűbb műveleteket sem tudtam rajta elvégezni - az addig számomra teljesen ismeretlen RPN üzemmód, vagyis a "fordított lengyel logika" miatt. Nem boldogultam a fedelén a szinuszfüggvény ívével díszített géppel, de apró gombjainak érintése tán még mindig itt lakik valahol az ujjbegyeimben."

Tovább a Texas Instruments fejezethez
Tovább a Hewlett-Packard fejezethez

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése